Onderzoeken AMC

• OPTIEK studie: optimalisatie van diagnose van pulmonale hypertensie in perifere ziekenhuizen. Hiertoe gebruiken we een netwerk van perifere ziekenhuizen, een registry en nieuwe biomarkers om de diagnose PH vroeg te kunnen aantonen of uitsluiten
  • DOLPHIN-GENESIS: onderzoek om meer dragers op te sporen van PH veroorzakende mutaties en bij deze dragers de diagnose vroegtijdig te kunnen stellen. Hiertoe doen we oproepen aan patienten en familie om zich (opnieuw) te laten testen en proberen we nieuwe biomarkers te vinden (in bloed, met MRI of PET scans) die de ontwikkeling van PH vroeg kunnen detecteren
  • 2A3C: prospectieve cohort studie naar de lange termijn resultaten van behandeling van CTEPH met behulp van invasieve inspanningstesten, beeldvorming, hemodynamische metingen, MRI.
  • PHAEDRA-IMPACT: Consortiumprogramma waarbij we nieuwe medicijnen voor PH proberen te identificeren in het laboratorium en deze vervolgens toepassen in relatief kleine fase 2 studies. Tevens onderzoek naar nieuwe biomarkers voor vroegdetectie van PH, biomarkers die behandelingseffecten kunnen voorspellen en nieuwe therapieën om de hartfunctie te versterken, zelfs als de PH niet meer genormaliseerd kan worden
  • VICI project Anton Vonk Noordegraaf:Nieuwe behandelstrategieën voor de behandeling van rechter hartfalen. Deels met behulp van nieuwe devices, maar ook met behulp van revalidatie en voedingsinterventies (onderzoek Chermaine)
  • VIDI project Frances de Man: Beter inzicht in rechter hartfalen, nieuwe therapieën rechter hartfalen.