Subsidie voor onderzoek

Dr. Soni Savai Pullamsetti, van de Justus-Liebig-Universität Gießen (JLU) en het Max-Planck Instituut voor hart en longonderzoek, heeft van de Europese Unie 2 miljoen euro ontvangen om onderzoek te doen naar de moleculaire processen die plaatsvinden bij de ontwikkeling en progressie van pulmonale hypertensie (PH).

Met het project “Restoring roots” wil dr Pullamsetti de moleculaire mechanismen bij PH verklaren. Ook gaan de onderzoekers zoeken naar mogelijkheden om het moleculaire proces tot stilstand te brengen en hopelijk zelfs omkeerbaar te maken.
Ze gaan daarbij uit van de volgende hypothese;
Bij het ontstaan van PH vinden veel moleculaire processen plaats, die al vanaf de embryonale ontwikkeling actief zijn. Er zijn bij PH veel ontwikkelingsgenen actief. Deze bouwen een netwerk en beïnvloeden elkaar. Het doel is dit gen-netwerk te ontrafelen.

Dr. Pullamsetti; “ We hopen dat, wanneer we de moleculaire processen beter begrijpen, we aanknopingspunten kunnen vinden voor de ontwikkeling van nieuwe therapieën. Ook zoeken we naar biomarkers, waardoor PH beter en sneller gediagnosticeerd kan worden”.

Lees het orginele artikel