Aan Prof. dr. Frances de Man van Amsterdam UMC kende de Hartstichting een Established Investigator-beurs toe. Zij doet onderzoek naar het beter begrijpen en voorkomen van rechter hartfalen bij pulmonale hypertensie.

Wat gaat Prof. Frances de Man onderzoeken?

Wanneer de bloeddruk in de longen te hoog is (pulmonale hypertensie) , moet de rechter hartkamer steeds harder werken om het bloed naar de longen te pompen. Bij sommige patiënten past de rechter harthelft zich erg goed aan op deze hoge druk. Het wordt bij hen dikker en sterker. Bij andere patiënten is dit helaas niet het geval. De rechter harthelft wordt bij hen juist dunner en groter. Hierdoor kan het niet meer voldoende bloed rondpompen. Dit noemen we rechter hartfalen. Dit is een ongeneeslijke ziekte waar mensen uiteindelijk aan komen te overlijden.

Onderzoeker Frances de Man wil uitzoeken waarom de rechter harthelft zich bij sommige mensen goed kan aanpassen en bij anderen niet. Dit gaat ze op drie manieren doen:

• Ze gaat op zoek naar een manier waarop ze kan meten hoe de rechter harthelft eraan toe is. “Ik heb een nieuwe manier waarmee ik relatief makkelijk kan meten of de rechter hartkamer stijver is geworden”, legt Frances uit. “Dit is erg belangrijke informatie, omdat patiënten waarvan de rechter hartkamer zich slecht kan ontspannen veel klachten hebben en vroeger overlijden.”
  • Ook gaat ze belangrijke stofjes meten in de rechter hartboezem. Frances: “Als de druk in hartboezems te hoog is kunnen ze hormonen gaan uitscheiden. Ik wil weten welke hormonen als eerst omhoog gaan en of we dit kunnen gebruiken om vroeg te herkennen of het hart van een patiënt achteruit gaat.”
  • En ze gaat een nieuwe behandeling testen, geen medicijn, maar een soort klipje dat mensen op hun oor kunnen dragen. “Dat klinkt misschien gek” zegt Frances, “maar door hele kleine stroompulsjes te geven op het oor, kunnen we de zenuw activeren die uiteindelijk het hart een beetje tot rust brengt. Het kan een belangrijke nieuwe behandeling zijn waarmee we rechter hartfalen misschien wel kunnen voorkomen”.

Informatie over de beurs:

• Soort beurs: Established Investigator
  • Bedrag: 775.000 euro
  • Looptijd: 5 jaar
  • Waar: Amsterdam UMC

Artikel van de Hartstichting is hier te lezen.