Uit een onderzoek blijkt dat mannen met pulmonale hypertensie (PH) een slechtere functie hadden van de rechterhartkamer en minder overlevingskansen zonder longtransplantatie, in vergelijking met vrouwen.

Bij een grote groep patiënten met verschillende soorten PH waren de verschillen tussen mannen en vrouwen het grootst in de functie van de rechterkamer van het hart (RV), vooral wanneer de vaatweerstand in de bloedvaten van de longen (PVR) niet ernstig verhoogd was.

Het onderzoek “Male Sex Is Associated With Worse Right Ventricular Function and Survival in Pulmonary Hypertension in the Redefining Pulmonary Hypertension Through Pulmonary Vascular Disease Phenomics Cohort,” is gepubliceerd in CHEST Pulmonary.

PH wordt gekenmerkt door een verhoogde druk in de longslagaders. Dat is het bloedvat dat bloed van de rechterkamer van het hart naar de longen brengt. De verhoogde druk zorgt  voor overbelasting van de rechterkamer van het hart, wat uiteindelijk kan leiden tot hartfalen.

Er zijn verschillen waargenomen tussen mannen en vrouwen bij patiënten met pulmonale arteriële hypertensie (PAH). Dat is groep 1 van de PH-classificatie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit type PH wordt gekenmerkt door vernauwing van de longslagaders.

PVDOMICS-studie gegevens

Hoewel vrouwen een groter risico lijken te lopen op het ontwikkelen van PAH, hebben mannelijke patiënten slechtere resultaten. Er is geopperd dat deze verschillende resultaten wellicht te wijten zijn aan het feit dat mannelijke PAH-patiënten een slechtere functie van de rechterhartkamer hebben.

Toch is “onbekend of deze verschillen tussen mannen en vrouwen zich uitstrekken tot andere vormen van PH,” schreven de onderzoekers.

De wetenschappers onderzochten de functie van de rechterkamer van het hart bij een grote groep PH-patiënten die zich hadden ingeschreven voor een eerdere klinische studie genaamd PVDOMICS (NCT02980887) – Pulmonary Vascular Disease Phenomics Program – die werd uitgevoerd op enkele Amerikaanse locaties.

Hun analyse omvatte 750 PH-patiënten, waarvan 471 vrouwen en 279 mannen. Terwijl 353 van hen PAH hadden, bevonden de overige 397 zich in WHO-groepen 2-5, die andere vormen van PH vertegenwoordigen.

Vrouwen domineerden in groep 1, groep 2 (PH als gevolg van hartziekte), en groep 4 (PH als gevolg van bloedstolsels in de longen). Groep 3, waarin PH ontstaat door longziekte of chronisch zuurstofgebrek, was in evenwicht wat betreft geslacht, en groep 5 (PH als gevolg van andere gezondheidsproblemen) vertoonde een mannelijke oververtegenwoordiging.

Mannelijke patiënten hadden significant vaker een voorgeschiedenis van kransslagaderziekte, hoge bloeddruk en roken. Ze hadden ook significant hogere niveaus van NT-proBNP, een biomarker voor hartfalen, en lagere indicatoren van longfunctie dan vrouwen.

Verschillende tests werden gebruikt om naar de structuur en functie van het hart te kijken.

Mannelijke PH-patiënten bleken meerdere markers te hebben van slechtere functie van de rechterhartkamer in vergelijking met vrouwelijke patiënten, waaronder een significant lagere ejectiefractie van de rechterkamer (RVEF). RVEF verwijst naar de hoeveel bloed die de rechterhartkamer bij elke hartslag kan uitpompen. Er waren ook verschillen te zien in hoe het hart eruitzag tussen mannen en vrouwen.

Deze verschillen tussen mannen en vrouwen bleven hetzelfde bij verschillende soorten PH en waren belangrijk in WHO-groepen 1-3. Bij zowel mannen als vrouwen was de RVEF lager als de PVR hoger was. Dit betekent dat als de weerstand in de bloedvaten van de longen lager was, het hart meer bloed kon uitpompen.

Patiënten werden drie jaar gevolgd

PVR (weerstand in longvaten) en geslacht bleken samen te werken om RVEF (hoeveel het rechterhart kan uitpompen) te beïnvloeden. De grootste geslachtsverschillen in RVEF werden waargenomen wanneer PVR (weerstand in longvaten) licht tot matig verhoogd was, terwijl er geen geslachtsverschillen werden waargenomen wanneer PVR ernstig verhoogd was.

Patiënten werden gedurende een periode van drie jaar gevolgd, waarbij 45 patiënten een hart- of longtransplantatie ondergingen en 137 overleden. Na rekening te hebben gehouden met het risico op een transplantatie, was het percentage mensen dat stierf 17,6% voor vrouwen en 27,2% voor mannen.

In de laatste onderzoeken werd vastgesteld dat mannen een lagere kans hadden om te overleven zonder transplantatie in alle leeftijdsgroepen. Net zoals bij de ontdekkingen over de werking van de rechterkamer van het hart, zagen we vooral verschillen tussen mannen en vrouwen in overleving zonder transplantatie wanneer de PVR maar een beetje verhoogd was.

Er is ook ontdekt dat RVEF (hoeveel bloed  het rechterhart kan uitpompen per hartslag) een grote invloed heeft op de verschillen tussen mannen en vrouwen in overleving zonder transplantatie. Ongeveer 68% van dit verschil wordt veroorzaakt door RVEF.

“Ons onderzoek liet zien dat bij mannen de rechterkamer van het hart minder goed kan omgaan met lichte verhogingen in druk in de longslagaders,” schreven de onderzoekers. Ze voegden eraan toe dat de opvallende afname in RVEF (hoeveel bloed het rechterhart per hartslag kan uitpompen) bij kleine toenames in druk in de longslagaders bijdraagt aan de verschillen in sterfte tussen mannen en vrouwen met PH.

“Toch kunnen deze resultaten ons niet vertellen waarom er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen in hoe de rechterkamer van het hart werkt,” voegden ze toe. Ze zeiden dat zowel biologische factoren zoals hormonen, als gedragingen zoals dieet, beweging of familiegeschiedenis, een rol zouden kunnen spelen.

Bron: Pulmonary Hypertension News