Enkele jaren geleden heeft het bestuur van Stichting Pulmonale Hypertensie bij zorgprofessionals aangegeven dat er meer aandacht besteed zou moet worden aan de onderwerpen intimiteit en seksualiteit bij pulmonale hypertensie. Dit hebben we gedaan omdat we daar best veel vragen van mensen met PH over hebben ontvangen.

Naar aanleiding van deze vragen heeft Hester Pastoor, seksuoloog in het Erasmus MC, toen een Webinar verzorgd over dit onderwerp.  Deze is hier terug te kijken. Daarnaast is vanuit het Erasmus MC en het Antonius ziekenhuis een onderzoek gestart onder 78 PAH- en CTEPH patiënten om in kaart te brengen welke problemen er spelen en hoe groot deze groep is. Uit dit onderzoek komt naar voren dat meer dan de helft last heeft van verstoringen die de seksuele activiteiten en het seksueel plezier bemoeilijken. 69 procent van de mensen geeft aan het onderwerp seksualiteit graag te willen bespreken tijdens een consult.

Zie de afbeeldingen hieronder voor de belangrijkste resultaten. Alle gepubliceerde resultaten zijn  te lezen door op de afbeelding te klikken (Engels).